Prawo

Wypadek przy pracy przedsiębiorcy – co trzeba wiedzieć?

• Zakładki: 41


Wypadek przy pracy dla przedsiębiorcy często jest niezwykle stresującą sytuacją. Uszczerbek na zdrowiu i brak możliwości podejmowania pracy wiąże się z dużą stratą finansową. Jednak przedsiębiorcy należą się takie same świadczenia za wypadek przy pracy, jakie przysługują osobom zatrudnionym w firmie. Aby uzyskać takie świadczenia, trzeba spełnić kilka warunków. Dowiedz się, jakie odszkodowanie za wypadek przy pracy należy się przedsiębiorcy.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy a składki ZUS

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek opłacać:

  • składkę emerytalną ZUS
  • składkę rentową ZUS
  • składkę wypadkową ZUS

Składka chorobowa ZUS dla przedsiębiorcy jest fakultatywna – osoby prowadzące firmę (w tym jednoosobową działalność gospodarczą) mogę, ale nie muszą przystąpić do ubezpieczenia chorobowego ZUS.

Czym jest wypadek przy pracy przedsiębiorcy?

Wypadkiem przy pracy nazwiemy każdy nieszczęśliwy wypadek, do którego dojdzie w czasie wykonywania obowiązków służbowych. Wypadek przy pracy może więc zdarzyć się w biurze czy zakładzie produkcyjnym, ale także w podróży służbowej. ZUS za wypadek przy pracy nie uzna z kolei zdarzenia, do którego doszło w wyniku zaniedbań czy niedopełnienia obowiązków, wynikających z przepisów BHP.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy przedsiębiorcy – jakie warunki trzeba spełnić?

Jeśli zdarzenie, jakiemu uległ przedsiębiorca, nosi znamiona wypadku przy pracy, poszkodowanemu należy się odszkodowanie w wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy 1% stałego uszczerbku na zdrowiu. Wartość przeciętnego wynagrodzenia ogłaszana jest przez GUS za poprzedni rok w Monitorze Polskim. Ponadto osobie samozatrudnionej przysługuje prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego – zasiłek chorobowy w tym przypadku przysługuje również tym, którzy nie opłacają składek chorobowych.

Należy jednak pamiętać, że aby otrzymać powyższe świadczenia, wysokość ewentualnych zaległości w ZUS nie może przekraczać kwoty 6,60 zł w dniu wypadku przy pracy. Przysługujące świadczenia zostaną wypłacone dopiero w chwili uregulowania takich zaległości. Przedsiębiorca ma 6 miesięcy na uregulowanie wszystkich zaległości pod rygorem przedawnienia się.

Trudności w uzyskaniu odszkodowania za wypadek przy pracy

Wielu przedsiębiorców skarży się na niemałe trudności w uzyskaniu odszkodowania za wypadek przy pracy. Najczęściej do takich sytuacji dochodzi, gdy do zdarzenia doszło poza biurem/zakładem pracy podczas wykonywania obowiązków służbowych, gdy przedsiębiorca nie opłacał dobrowolnych składek chorobowych. Zdarzenie wówczas często jest klasyfikowane jako wypadek w drodze do pracy lub z pracy do domu, za co przedsiębiorcom, którzy nie opłacają dobrowolnej składki chorobowej, nie przysługuje odszkodowanie.

W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy doświadczonego prawnika – Kancelaria Odszkodowawcza Automobile Expert specjalizuje się w uzyskiwaniu odszkodowań oraz dopłat do zaniżonych odszkodowań.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
22 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.